Sider

....

mandag 13. januar 2014

Oppskrift på kjempegode frokostvafler

Her i huset lager vi vafler mange ganger i uka, siden Hennika er helt vill etter dem. (Men så kaller hun både vafler og bæsje for "bæsse," så 50% av gangene jeg lager vafler til henne står hun og gjør i bleien og er kjempesur fordi jeg ikke skjønte at hun måtte på do.)

Vi har prøvd mange varianter, både glutenfrie med maizennamel, sukkerfrie og grove. Oppskriften jeg poster her er litt sånn "halvsunn," så vil du ha den litt sunnere kan du redusere på sukkermengden.

3 egg
3 ss sukker (eggedosis)
3 ss hvetemel
3 ss grovmalt rug
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker (tilsettes, blandes godt)
2 dl melk
1 dl smeltet smør
1 dl vann (blandes inn)

Hvis røren blir litt tykk sper du bare på med litt mer vann. 

Da vi kom på kjøkkenet i dag og skulle lage vafler, oppdaget jeg at Audun hadde drukket opp melken. "Å nei!" sa Hennika, men mor visste råd. Melken kan nemlig enkelt byttes ut med 3 ss rømme (evt andre lignende melkeprodukter går også helt fint). Man trenger da muligens litt mer vann for at røren skal få den riktige konsistensen. 

Jeg pleide å lage vafler til Hennika da hun var baby, det er også kjempeenkelt! 

3 egg
1 ts sukker (eggedosis)
3 ss hvetemel
3 ss grovmalt rug
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker (tilsettes, blandes godt)
2 dl MME
1 dl smeltet smør (usaltet)
1 dl vann (blandes inn)


Vafler er jo gjerne enklere å tygge for de små enn brødskiver når de begynner med fast føde :)

Vaffelrøre som evt blir til overs pleier jeg å helle over på en tom flaske, så står den seg helt fint i kjøleskapet - i hvertfall til dagen etter (den skiller seg gjerne, men da er det bare å riste litt på flasken).

1 kommentar: