Sider

....

fredag 17. januar 2014

Grove rugstykker

Idag har jeg hatt et skikkelig bakekick. Startet dagen med å lage vafler til Hennika, før jeg satte i gang med å lage rundstykker til helgen. Jeg kjøpte en haug med diverse frø i går, som jeg hadde lyst til å bruke, men siden Audun "isje e noen ful" fikk jeg bake noe annet å ha dem i. Og siden nesten alt hvetemelet hadde gått med i rundstykkene, endte jeg opp med å lage noen grove rugstykker med linfrø og gresskarkjerner. Deigen hevet ganske lite, så da jeg satte dem i ovnen regnet jeg egentlig med at jeg hadde ordnet med murstein som vi kunne mure med til sommeren. Men overraskende nok ble de faktisk utrolig gode! Jeg har dessverre ingen oppskrift å dele, siden det meste jeg baker går litt på feelingen.. Men sånn ca: 
3 dl vann
Ca 300 g hvetemel 
Ca 1/2 kg grovt rugmel 
1 ts salt
1 dl olje (ikke olivenolje, ellers går det meste greit)
5 dl frø (jeg brukte linfrø, solsikkefrø og gresskarkjerner)

Eltes lenge.
Heves i ca 1 time

Deigen blir ganske seig, men jeg rullet den til en tykk pølse som jeg skar opp i tykke skiver. 

Etterheves i 30 min. 

Stekes midt i ovnen på 200 grader i 10-15 min.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar