Sider

....

tirsdag 15. september 2009

"Er DETTE samfunnskritisk?"

I går brukte jeg to av "gavekortene" som Marcus gav meg til bursdagen min: middag, og kino.
Vi var på indisk restaurant i Marken, kjempekoslig! Klokken 21 hadde vi reservert kinobilletter for sci-fi-filmen "District 9," etter å ha fått den anbefalt av en i klassen min. Denne klassekameraten er endel eldre enn meg, og følgelig mer reflektert. Før på dagen sa han til meg; " Når du ser denne filmen, må du tenke; er DETTE samfunnskritisk?"
Dette spørsmålet kvernet rundt i hodet mitt resten av dagen. "Er DETTE samfunnskritisk" (altså med trykk på "dette") kan bety to ting. Enten et sarkastisk spørsmål om hvorvidt dette faktisk kan regnes som samfunnskristisk, eller at filmen er så samfunnskritisk at det kreves ekstra trykk på "dette."
Jeg gledet meg veldig til å se filmen, og endelig få svar på dette spørsmålet. VAR filmen samfunnskritisk? Jeg hadde virkelig ikke brydd meg, hadde det ikke vært for at han vekket spørsmålet i meg.
Filmen var spennende, vellaget (på tross av et minimalt budsjett), produsert av Peter "Ringenes Herre" Jackson, og så absolutt kritisk. Men var den SAMFUNNSKRITISK? Sannelig om jeg veit.
For at jeg skal kunne regne en film som samfunnskritisk, må den enten referere til en dagsaktuell kritikkverdighet, eller til noe som er historisk. Etter hva jeg vet, har jorden aldri vært invandert av 1,8 millioner romvesen.
Jeg er FULLSTENDIG klar over at denne klassekameraten kommer til å stille meg spørsmålet igjen. " Var DETTE samfunnskritisk," og forvente et svar. Nok en gang må jeg innse min intellektuelle tilkortkommende. Sørgelig, men sant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar