Sider

....

onsdag 19. mars 2014

En dag på IKEA

Siden fredag har Hennika hatt høy feber og hostet mye, men i dag så vi endelig bedring. Feberen var borte, men jeg ville gjerne vente med utelek en dag til (vet ikke hvorfor det er sånn, men har bestandig lært at man holder seg inne når man har feber, og helst også dagen etter). 


Tålmodigheten til mini begynte å bli rimelig tynnslitt etter fire dager innendørs, så vi ble enige om et vi skulle ta en tur på IKEA. Det vil si; hun stilte seg opp midt i gangen og hylte rasende i noe som virket som en evighet, mens jeg løp rundt som en hodeløs kylling for å prøve å finne ut hva som var galt. 

"Hva har du lyst til?" 
"UÆÆÆ!!!!!!"

Prøvde "lese bok?" "se film?" "bygge klosser?" samt primærbehovene sulten, trøtt, ny bleie, osv. 

Plutselig sluttet hun å hyle, tok jakken sin ned fra veggen og så bestemt på meg; "Ut." 

Jeg: "Skal vi gå på IKEA?"
Hun: "Ja." 

Så ja, man kan si at vi ble enige. 

Da vi kom frem, fikk jeg klar beskjed: "Hedda titte doll, mamma tille." (Oversatt: Hennika sitte i vogn, mamma trille). Det passet meg egentlig utmerket, siden IKEA er en av de få stedene hvor det faktisk ikke er slitsomt å slepe med seg barnevogn - eller barn, for den del! Det fins heiser i alle veier, lekeplasser for barna, og billig og barnevennlig mat i restauranten. Med fare for å høres ut som en IKEA-reklame, kan jeg også informere om at de har veldig mange ammerom og avskjermete ammekroker. Jeg observerte i alle fall ETT par i dag som ikke var klar over det, hvor fruen hadde satt seg godt til rette i en sofautstilling for å fôre poden. Jeg er overhodet ikke prippen på sånne ammegreier (har gjort det selv, altså), men jeg for min del syns at det der ble å ta sofatesting til nye høyder! 

Vi rundet begge etasjene (ingen snarveier!) og stoppet på omtrent hver eneste lekestasjon på veien. Småen var overlykkelig over å slippe ut fra heimen, og det var egentlig jeg og. Vi feiret med å kjøpe en pakke servietter og en oppvaskbørste til å vaske nedi plasker. Litt usikker på hva jeg skal med den siste, men den kostet femten kroner og jeg syns at den var såpass smart at vi bare MÅTTE ha den... 

Da vi hadde betalt, var Hennika sulten, og vi gikk for å kjøpe en bolle i kiosken. I køen ble jeg helt oppslukt av samtalen som foregikk bak meg, mellom en gutt i tjueåra og hans far.

Gutten: "pappa, vi kjøper pølse da. En eller to? Eller pizza? Nei pølse er godt, det funker dritbra."
Faren: "joda, pølse er bra det."
Gutten (roper): "SYV KRONER FOR EN PØLSE?!!! Og FEM kroner for brus??!!! Det er SYYYYKT!!!"
Faren: "...."
Gutten: "jammen se da, tjueni for HELE PAKKEN!!!"
Pause.
Gutten: "se, pappa, det er DØDSBILLIG for kaffe her!! Vil du ha kaffe? Gi meg penger så kjøper jeg en kaffe til deg. Eller brus? Vil du ha kaffe eller brus?"
Faren: "joda, jeg kan ta en kaffe." 
Gutten: "herregud pappa, de har GRATIS PÅFYLL!!!!!! Dette blir bare bedre og bedre, jeg digger IKEA!!!!"
Faren: "........"

Og etter det sluttet jeg å høre etter, siden det ble vår tur, men jeg har aldri i mitt liv hørt noen bli SÅ ekstatiske over lave priser! Og så var han ikke sunnmøring en gang!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar