Sider

....

tirsdag 24. februar 2015

Når småen får bestemme

Mange barn opplever det som ganske frustrerende når foreldre tar avgjørelser for dem. At far har tatt leverpostei på skiva i matboksen, og man egentlig hadde lyst på brunost. At mor sier at man skal ta på den røde buksa når man egentlig ville ha den grønne. Og så kaller de det "trass" når man egentlig bare ville vise at man kan velge selv. 

Behovet for å kunne kontrollere omgivelsene og det som påvirker ens eget liv er veldig grunnleggende, og det er fort gjort å glemme hvordan det var å være et lite barn, som fikk beslutninger som ikke var ens egne tredd nedover ørene. 

Som en liten påminnelse om dette har jeg, etter inspirasjon fra en artikkel jeg las, bestemt meg for å la Hennika velge klær for meg i en uke. Jeg har ikke lov å påvirke henne på noen måte, nå er det min tur til å bli herset med ;) 

Dag 1 
Her har hun gått for et lag-på-lag-antrekk, som, til min lettelse, ikke var altfor ekstremt. Som en ekstra bonus gav hun meg også nok klær til at jeg slapp å fryse.

Dag 2
"Er du SIKKER på at eg må ha hatten på meg??" Joda. Og gullgenser måtte eg i alle fall ha. I dag har hun fått gå løs på klesskapet til mommo, siden det eg hadde pakket med meg til Volda tydeligvis var hakket for kjedelig etter hennes smak. Men sokker får eg visst ikkje lov å ta på...

Dag 3:
Det har vært med en liten spenning i magen at jeg sitter der og lurer på hva hun har tenkt å finne på hver morgen, men i dag ble jeg faktisk litt skuffet... Jeans og svart overdel...? Jaja, det enkle er ofte det beste.

Dag 4
I dag tok hun jammen igjen for manglende kreativitet i går! Småen insisterte på at jeg måtte ha piratbukse og kjole, og så toppet hun det hele med et skjørt. Jeg måtte selvsagt ha rosa jakke, siden rosa (i følge Hennika) er VERDENS fineste farge! Sokker får jeg fremdeles ikke lov å bruke, og jeg begynner å angre på at jeg ikke ventet noen måneder med dette prosjektet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar