Sider

....

fredag 20. juni 2014

Reisebrev fra Spania

Nå har jeg og Hennika snart tilbragt en uke i Torrevieja, Spania sammen med mine foreldre. Stedet hvor vi bor, Punta Prima, er veldig hyggelig, med en liten handlegate, lange strandpromenader og mange koselige kaféer. Det er utrolig varmt på dagen, mellom 27 og 32 varmegrader, men den friske sjøbrisen gjør at det faktisk er levelig. Og blir det for varmt, er det bare å hive seg i bassenget, eller i sjøen, som ligger rundt 250 meter fra leiligheten. 



Leiligheten, som pappa har fått leie gjennom sjømannsforbundet, er veldig fin. Her er to soverom, to bad, og en stor takterrasse hvor vi kan spise frokost på morgenen, sole oss på dagen, og kose oss med lokal vin på kveldene. Vi har kjøpt et plaskebasseng til Hennika på terrassen, men hun vil mye heller ha på armringer og svømme rundt som en liten hund i det store badebassenget som ligger på området. 



To ganger har vi vært inn til selve byen Torrevieja, som ligger 5 minutter med taxi fra Punta Prima. Eller en halvtime med buss, fikk vi erfare... Den første gangen tok vi nemlig buss, men da endte vi opp på en Kinareise (eller Spaniareise..??) gjennom hele Punta Prima før vi omsider kom oss til Torrevieja, så da fant vi ut at vi like gjerne gikk hjem. Det er egentlig ikke så langt, problemet er bare at det blir så sykt varmt når vi går. I dag fant vi derfor ut at vi heller tok taxi inn til byen. Folkene her er generelt veldig dårlige i engelsk, så på vei til taxien hadde jeg pugget hvordan jeg skulle be ham om å kjøre oss til shoppinggaten på spansk. Men tror du ikke at han var dritgod i engelsk da??! Jaja, jeg får heller briefe litt her. "Puede llevarnos de la Calle Ramon Galud?" Jeg har som mål å komme hjem og kunne LITT spansk i alle fall. Så langt kan jeg (uten om den setningen jeg nettopp skrev) si takk ("gracias"), beklager ("lo siento"), unnskyld meg ("pardon"), hvor er stranden? ("donde esta la playa?") og å si at jeg kan litt (LITT!!) spansk: "yo sólo puedo hablar un poco de español." Med fare for skrivefeil... Og så har Hennika lært å si takk på spansk, og å be om is. "Puedo tomar un helado?" Eller, hun kan egentlig bare å si "helado" da, men vi jobber med resten. 

I går kveld var vi ute og spiste middag, og småen sa; "Mamma... Helado?" Så da måtte det
jo bli iskrem til kvelds! Gjett om hun var storfornøyd ;)



Her lunsjer vi på Bar la Marina tidligere i dag. Meg med lampeskjerm på hodet, og Hennika med UV-drakten som hun bor i her nede. Veldig praktisk! (Fåes kjøpt på apoteket) Lampeskjermen skyldes at jeg har blitt så ubeskrivelig solbrent. Og så syns jeg at jeg ser litt sånn casual fransk ut i den. 


Ikke? Nei vel da. Men praktisk er den i alle fall! Til neste gang får jeg sjekke om det finnes UV-drakter i voksenstørrelse... 

Litt rød, ja...


Ellers da? Hører det er dritvær hjemme, så vi blir bare værende her vi. Snakkes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar