Sider

....

onsdag 18. juni 2014

8 simple ways to happiness

Om jeg skulle bli spurt, ville jeg nok svare at jeg er et lykkelig menneske. Ikke fordi jeg har et perfekt liv (hvem har vel det?), men fordi jeg har lært å finne lykke i det jeg har her og nå. Likevel hender det at både dagene og nettene kjennes for korte, og det blir manko på både arbeid og søvn. Da må jeg noen ganger minne meg selv på å tenke positivt, holde motet oppe og være takknemlig for det jeg har. Kanskje er det noen andre som også trenger en liten påminning, så her er min sjekkliste for lykke. 

1. Du må lære å være fornøyd med det du har. Ting, penger eller andre mennesker kan gi deg glede en kort stund, men ekte, varig lykke kommer innenfra. Gi deg selv litt spillerom. Javel, så har du ikke drømmejobben, eller modellkroppen, og du er nok heller ikke verdens beste på mellommenneskelig kommunikasjon.. Og så da? Enten får du gjøre noe med det, eller så kan du like gjerne akseptere at ting er sånn som de er og gjøre det beste ut av det. 

2. Slutt å syte. Se punkt 1.

3. Tro det beste om de rundt deg. De aller, aller fleste vil deg bare godt, og hvis du får inntrykket av noe annet kan det faktisk være du som mistolker situasjonen. Prøv å forstå dine medmennesker på deres egne premisser, så vil du kanskje oppdage at de har utrolig mye mer å by på enn du først trodde.

4. Du må slutte å tenke på hva andre mennesker tror og mener om deg. De som står deg nærmest liker deg som du er; et menneske med feil og mangler, og ønsker bare at du skal være lykkelig. Alle andre spiller faktisk ingen rolle. For å ty til et noe 
oppbrukt sitat; "If you can't handle me at my worst, you sure as hell don't deserve me at my best" (Marilyn Monroe). Dropp mennesker som suger energi fra deg, og ta vare på de som betyr noe.

5. Vær til stede i nået. Noen ganger er planlegging essensielt for gjennomføring, men la det være rom for å ta ting på sparket. Ble ikke ferien slik du forventet? Fikk du en annen jobb enn den du ønsket deg? Kanskje viste det seg at alternativet var enda bedre, eller at du kom ut av det med nye, spennende erfaringer som du ellers aldri ville fått!

6. Dropp bekymringene. Gode og dårlige ting skjer om hverandre, og det er som regel lite du kan gjøre med noen av delene. Bekymringer er bortkastet energi, de gjør jo ingenting fra eller til uansett. For å ty til en annen oppbrukt klisjé: grip dagen. 

7. Tenk deg om ti ganger før du brøler ut i sinne, det er mest sannsynlig ikke verdt det.

8. Og sist, men ikke minst, KOS DEG! Livsnytere lever lengst og lykkeligst (vil jeg anta). 

Lykke til :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar