Sider

....

onsdag 24. februar 2010

Praksisstudenten 2010!

Da var siste praksisperiode på Os i gang! Jeg har savnet alle de skjønne ungene, og syns at det er kjempegøy å se dem igjen. Til nå har jeg rukket å undervise i matematikk, musikk, norsk, kor og samfunnsfag, og det er ennå bare onsdag! Veldig fornøyd med den :)

Etter praksis dro brorparten av klassen på teater på DNS, og så musikaloppsetningen av "Jungelboken." Stykket var basert på Kipling sin roman, og var milelangt unna den rosemalte Disney-versjonen. Det var litt herlig, syns det er kjipt hvordan Disney bestandig må ødelegge de beste historiene! Ta for eksempel fortellingen om Pocahontas. Er det noen som har lest den originale fortellingen om livet hennes? Den har null sammenheng med tegnefilmen, whatsoever. Jeg las fortellingen da jeg var ganske liten, og har siden lest den om og om igjen.

Apropos bøker. Jeg vil bare skrive ned mine all-time favorittbøker, som en slags anbefalingsliste. Jeg vil jo ikke være så arrogant at jeg antar at alle liker de samme bøkene som meg, men siden dette er min blogg, kan jeg vel gjøre som jeg vil ;)

Boken som ligger aller høyest på listen, er Greven av Monte Cristo. Boken er skrevet i 1844 av den franske forfatteren Alexandre Dumas.

Denne finnes i forkortede utgaver i de aller fleste bokhandler, men det kuleste er jo å få hele boken. Jeg fant en utgave fra 1920 i tre bind på lageret til folkebiblioteket hjemme, som jeg fikk låne mot at jeg var veldig, veldig forsiktig med dem :)

Fortellingen handler om en ung gutt ved navn Edmond Dantes, som blir feilaktig anklaget for foræderi og plassert i fengselet Chateau d'If, hvor han blir værende i 14 år, før han greier å rømme. Under det lange fengselsoppholdet har han spekulert ut en plan for hvordan han skal hevne seg på mennene som - med overlegg - rettet de feilaktige anklagene mot ham og stjal 14 år av hans liv.

En annen bok som jeg vil anbefale, er "Vindens skygge," skrevet i 2001 av den spanske forfatteren Carlos Ruiz Zafòn.

I boken møter man på Daniel Sempere. Hans far, en bokhandler, tar ham en dag med til et hemmelig bibliotek, kun for spesielt inviterte. Biblioteket kalles De glemte bøkers Kirkegård, og er et sted hvor bøker som ingen lenger leser, blir samlet. Tradisjonen tro skal hver nye innviede velge seg èn bok fra de mange hyllene, som han eller hun skal eie. Daniel velger boken Vindens Skygge, som er skrevet av en ukjent forfatter ved navn Julian Carax. Boken blir raskt en besettelse for Daniel, som gjør alt for å finne ut mer om den mystiske forfatteren. Jakten avduker etter hvert gamle hemmeligheter og skjulte trusler, og det som begyndte som en uskyldig jakt viser seg å true hans eget liv.

Den siste jeg vil nevne (fordi jeg er lei av å skrive nå), er "Den Fjerde Regelen" av Ian Caldwell og Dustin Thomason.

Fortellingen dreier seg rundt to unge Princeton-studenter som driver forsking rundt boken Hypnerotomachia Poliphili. Forskingen tar en uventet vending da en forskerkollega blir funnet drept på campus. For å løse gåten rundt kollegaens død, viser det seg at de må lete etter svar i Hypnerotomachia Poliphili. Noen mener at visse hemmeligheter bør holdes i det skjulte, og jakten blir en kamp på liv og død.

Hypnerotomachia Poliphili er et reelt verk publisert i Italia på slutten av 1400-tallet. Forfatteren av Hypnerotomachia Poliphili er ukjent, men en ordgåte i begynnelsen av boken antyder at den er skrevet av munken Francesco Colonna. Hypnerotomachia Poliphili fremstilles som et poetisk verk, men i realiteten er hele boken skrevet i ulike ordgåter. Mange av ordgåtene er antakeligvis fremdeles ikke knekt.

Kanskje er jeg ikke spesielt flink til å fremstille en bok som fantastisk spennenede og fengende, men på tross av det: liker du å lese, er desse tre absolutt å anbefale! Jeg har lest samtlige flere ganger enn jeg kan telle, og syns de er fantastiske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar