Sider

....

onsdag 6. november 2013

Vis meg din bil....

En tanke slo meg i dag; bilen er ikke lenger bare et fremkomstmiddel, men et statussymbol. På samme måte som at du ifører deg Gucci og Prada for å vise omverdenen hvor fantastisk rik og suksessfull du er, sprader du rundt i din splitter nye Lamborghini og viser en mental finger til alle oss småfolk som ikke en gang har råd til bensinlokket til bilen. 

Så hva sier da min bil om meg? Jeg kjører rundt i en søt, liten Prius. Ikke for billig, men heller ikke for dyr. Og egentlig ikke min. Prius'er er for folk som liker å virke kule uten det pretensiøse som en BMW fører med seg, og som er for gjerrige til å betale mer enn 50% av bensinutgiftene som resten av bilistene må ut med. Ikke er vi spesielt økovenlige heller, for var vi det hadde vi heller kjøpt en Nissan Leaf. Vi liker derimot veldig godt å late som, vi som kjører hybrid, stemmer Miljøpartiet og spiser brokkoli til middag. 

Men du i Leaf'en er ikke det spor bedre! Jeg nekter å tro at du kjøpte elbil fordi du er så veldig miljøbevisst. Du er bare enda mer gjerrig enn vi som kjører hybrid, og vil ikke betale bensin I DET HELE TATT. Eller veiavgift, for den del. Du har mest sannsynlig rødt hår, liker å se på Nytt på nytt hver fredag og har ikke råd til å kjøpe en Tesla. Men du håper så inderlig at du en vakker dag skal få råd, siden du sparer så utrolig mye penger på å ikke fylle bensin! 

Så da får du endelig en Tesla. Og så da? Litt jålete, syns du ikke? Men jammen er det deilig å være gjerrig og lekker på samme tid! Jeg klandrer deg ikke, skulle gjerne hatt en Tesla jeg. 

Men de verste jålebukkene av dem alle er de som cruiser rundt i "sexy" biler som Mercedes GLK500 eller Porche Carrera. Bilene i seg selv er ikke problemet, langt ifra. Men sjåførene........ Det er jo bare gamle midtlivskrisemenn som har råd til å kjøpe dem! Jeg vet ikke hvorfor det irriterer meg,kanskje bare fordi jeg aldri kommer til å få råd til å kjøpe en selv. Jeg får bare vente til min kjære kommer i overgangsalderen og jeg får lov å sitte på. 

Og så har du de som ikke er jålete i det hele tatt; de som stolt råner rundt i sin 1995-modell Volvo 240. Man kan bare anta at de ikke er det spor interessert i bil, røyker Rød3 rullings og jobber på fabrikk, elleri fjøs. 

Så hvilken bil skal man da velge, for å unngå å virke pretensiøs, jålete eller bare fullstendig uoppdatert? Jeg ville gått for en Rav4 eller Audi Q5. Sexy, upretensiøst og praktisk. 

1 kommentar:

  1. Sååå duuuu syyyyns aaaat biiiiilen vååååår eeee seeeeexyyyyyyy hiiiihiii

    SvarSlett