Sider

....

torsdag 3. oktober 2013

Om Kaptein Sabeltann og sånt

I dag tidlig, da jeg og Hennika var på badet, kosa vi oss med Kaptein Sabeltann-musikk. I en av sangene sa de; "å elske er å søke det beste i seg selv." Jeg syns det var så fint at den frasen har gått og spunnet i hodet mitt i hele dag..

Men nå var det jo egentlig ikke Kaptein Sabeltann-sitater jeg skulle blogge om i dag; jeg har nemlig en oppskrift jeg har lyst til å dele! 
I går kveld fikk jeg for meg at jeg skulle bake.... (Hold deg fast...)... SUNNE muffins! Audun mente at de ble litt scones-aktige, but if it looks like muffin and talk like a muffin, IT'S A MUFFIN. 

Jeg brukte en oppskrift på sjokolademuffins (som jeg tidligere har poster her) som base: 

2 egg
2 ts sukker
50 g nøytral olje (jeg brukte raps)
1,5 dl vann
1,5 dl siktet rugmel
1,5 dl grovt rugmel
2 ts bakepulver
1 ts salt 

Pisk egg og sukker til eggedosis. Hell i olje og vann, og tilsett det tørre. Bland godt sammen.

Jeg brukte sånne ekstra store muffinsformer, som jeg fylte ca til midten. Da holdt det til ca 5-6 muffins.
Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca 15 min. 

Originaloppskriften (sjokolademuffins):

2 egg
1,5 dl sukker
50 g smeltet smør (her pleier jeg å blande 50/50 med olje og smeltet smør)
1,5 dl melk
3 dl hvetemel
1,5 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
0,5 ts salt 
2 ss kakao

Pisk egg og sukker til eggedosis. Hell i margarin og melk, og sikt i det tørre. Bland godt sammen.

Holder til ca 8 store muffinsformer.

Stekes midt i ovnen på 200 grader i 15 min. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar