Sider

....

onsdag 13. mars 2013

Kreative cupcakes

Det var egentlig min mor som begynte med dette, etter diverse husmor-program på TV, men det er faktisk ganske artig: å putte allverdens ting oppi muffinsformene!

Jeg bruker denne oppskriften som base, da den ikke er så stor, og den ikke inneholder så mye fett og sukker (men det kan jo også ha en sammenheng med at den ikke er så stor...)

2 egg
1,5 dl sukker
Denne oppskriften har jeg postet før, med dette bildet.
25 g smeltet smør
25 g smakfri matolje (raps, solsikke o.l. Unngå olivenolje)
1,5 dl melk (kan byttes ut med 1,5 dl sterk kaffe, eller fruktjuice om du vil sløyfe kakaoen og lage en annen variant)
3 dl hvetemel
1,5 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
0,5 ts salt
2 ss kakao (kan kuttes ut om du vil lage lyse cupcakes)

Pisk egg og sukker til eggedosis. Hell i margarin og melk, og sikt i det tørre. Bland godt sammen. 

Så er det bare å bli kreativ. Jeg har som regel hatt litt røre i bunnen av formene, for å være sikker på at det som evt skulle legge seg i bunnen ikke svir seg. Men tror egentlig ikke at det har noe å si. Og så kan man f.eks legge hele Oreo-kjeks eller Safari-kjeks oppi, eller grovhakke litt Marie-kjeks. Andre ting som er gode oppi er grovhakket kokesjokolade, cornflakes, peanøttsmør og sjokoladepålegg. Jeg har noen ganger hatt et sånt "duo"-pålegg oppi (blanding av hvit og mørk sjokolade), supergodt! Denne har jeg også brukt som "topping" før jeg setter dem i ovnen, da har kaken fått en karamellisert topp. 

Bare en ting man bør være obs på: dersom man legger hele cookies i bunnen kan det være lurt å bruke litt store, stive former, ellers kan det være at de ikke vil heve! 

Hvor mange former du klarer å fylle avhenger egentlig litt av hvor mye annet du putter oppi, så prøv deg frem :) 

Kom gjerne med tips til andre spennende vrier! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar