Sider

....

onsdag 19. januar 2011

Flink, ulovlig norsk

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt satt ut av det engasjementet "Marie Amelie-saken" vekker blandt det norske folk. Selv har jeg virkelig forsøkt å ikke engasjere meg, gjennom aktiv ignorering og et naturlig anlegg for manglende samfunnsengasjement, men siden det nå en gang har greidd å etse seg inn i hjernen min har jeg sett meg tvunget til å ta et standpunkt.

Her er saken: ei russisk jente har oppholdt seg i Norge ulovlig siden 2002 (?), og uten gyldige papirer greidd å gjennomføre en bachelor- og mastergrad. Senere gav dama ut en bok om det å være "ulovlig norsk," som hun kaller seg, og ble derfor oppdaget og blir nå deportert ut av landet. Dette vekker stor oppstandelse blandt det norske folk, fordi hun er en "ressurs for landet."

Hva med alle de som tigger på Karl Johan, eller maser om at du skal kjøpe visne blomster eller stygge blinkesmykker når du bare vil være full og glad på byen i Bergen? De er også ulovlige innvandrere, men vi hadde nok ikke klart å opparbeide det samme engasjementet om noen av DEM skulle bli deportert. Bare fordi denne ene russiske jenta har prestert å svindle seg gjennom en utdannelse betalt av den norske stat, skal hun få lov å bli? "Greit.. Du er kanskje kriminell, men du er i allefall en FLINK kriminell!" Hurra.. Vil det si at en bankraner som gjennomfører et bankran uten å bli tatt for det, og senere identifiserer seg ved å gi ut en bok om ranet, skal få lov å beholde pengene han stjal fordi han var FLINK? KØDDER DU MED MEG??

Skjønner at det er forferdelig politisk ukorrekt av meg å ikke synge høyt i kor med Kristin Halvorsen her, men det får nå være grenser...! VG får kjempe slaget alene, jeg lener meg godt tilbake og ønsker Frøken Russland lykke til med hjemreisen!

6 kommentarer:

  1. Ååå, jeg skrev en laaaang forklaring av saken, men så ble den BORTE! Kom på skolen imorgen, så skal jeg forklare deg :P

    SvarSlett
  2. haha hadde en snikende følelse av at jeg kom til å vekke DITT engasjement i allefall! ;) Ser frem til det!

    SvarSlett
  3. Må faktisk si meg heilt enig med det Therese.

    SvarSlett
  4. Liker at folk er enig med meg :) fortsett med det! :P

    SvarSlett
  5. Enig! Vi liker ikke russere!

    SvarSlett
  6. har vel aldri sagt at eg ikkje liker russere, skal vel strengt tatt litt til for at jeg skal fordømme en hel nasjon.. :P

    SvarSlett