Sider

....

fredag 27. november 2009

God-natt-sang :)

Dette er en sang som min søde pappa brukte å synge for meg da eg var liten..




Men han sang den jo ikkje på fransk da.. Her er den norske teksten.

DESERTØREN

"Herr. President, jeg skrev et brev jeg nu vil sende,
og får de tid, kan hende De leser dette brev.
For jeg har mottat selv et brev fra militæret,
som sier jeg skal være ved fronten onsdag kveld.

Men jeg er ikke sendt til jorden for å drepe,
så meg kan ingen slepe i krig, herr president.
Beklager hvis det gjør Dem sint å lese dette.
Nå har De altså sett det: Jeg vil bli desertør!¨

I krigen har jeg selv sett far og brødre falle,
og selv forlot jeg alle de små som gråt farvel.
Min mor fant hvilested hvor ingen sprenggranater
og syngende soldater forstyrrer hennes fred.

De årene jeg satt som fange, tok de fra meg,
den kvinne livet gav meg, mitt hjerte har de tatt.
I morgen tidlig går jeg ut av huset førenn
det gryr, og stenger døren mot livets døde år.

Som tigger vil jeg gå på veiene i riket,
og der vil jeg predike for store og for små:
Si nei til dette har som krigens lov vil fordre.
Nekt blankt å lystre ordre: Bli aldri mer soldat.

Herr President: Om blod har De nå talt for meget.
De bør gi deres eget for slit apostel-tro.
Men tar de med, så meld til hæren at jeg bare
kan skytes uten fare - jeg skyter ikke selv.

1 kommentar:

  1. Så kos,då!!! Men norske versjonen heite kanskje "Herr President" ? Klem frå gamlemor =)

    SvarSlett